ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ
ΑΚΥΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ - ΤΜΗΜΑ Α΄
ΑΡΙΘΜΟΣ 25/2024
Αποτελούμενο από τα μέλη του: Σοφία Μαραβελάκη, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Μαρία Ποταμίτη και Τριαντάφυλλο Καπελαρή, Εφέτες Δ.Δ.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στα Χανιά στις 10 Μαρτίου 2022, ημέρα Πέμπτη και ώρα 11.30΄, με γραμματέα την Παγώνα Σεργάκη, δικαστική υπάλληλο.
Για να δικάσει την αίτηση ακυρώσεως με αρ .καταχ. ΑΚ .../20.10.2021
Της Γ. του Π., κατοίκου ... (οδ. .... αρ. ...), η οποία εμφανίστηκε αυτοπροσώπως στο ακροατήριο και δήλωσε ότι νομιμοποιεί την υπογράφουσα το δικόγραφο δικηγόρο, Παρασκευή Φεζίκου,
Κατά: 1) του Υπουργού Υγείας, ο οποίος δεν παραστάθηκε και 2) της ... Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, για την οποία παραστάθηκε η πληρεξούσια δικηγόρος της, Πάτρα Πατεράκη, που υπέβαλε σχετική δήλωση κατ’ άρθρο 33 παρ.6 του π.δ/τος 18/1989 (Α΄ 8), χωρίς να εμφανιστεί στο ακροατήριο, 3) του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο ... – Γενικό Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας ....- Γ.Ν.-Κ.Υ. ...-Γ.Ν.-Κ.Υ. Ν..., όπως εκπροσωπείται νόμιμα, για το οποίο παραστάθηκε ο πληρεξούσιος δικηγόρος του, Χριστόφορος Γιατζάκης, που υπέβαλε σχετική δήλωση κατ’ άρθρο 33 παρ.6 του π.δ/τος 18/1989 (Α΄ 8), χωρίς να εμφανιστεί στο ακροατήριο,
Η εκδίκαση της υπόθεσης άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως από την Εισηγήτρια, Εφέτη Δ.Δ., Μαρία Ποταμίτη.
Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη, και
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε κατά το νόμο
Η κρίση του είναι η εξής:
1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης, καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. το με κωδικό πληρωμής ...... ηλεκτρονικό παράβολο).
2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, η αιτούσα, ιατρός του καθού Νοσοκομείου, ζητεί την ακύρωση της υπ’αρ. Πρωτ. ..../1-9-2021 απόφασης του Αναπληρωτή Διοικητή της Αποκεντρωμένης Οργανικής Μονάδας (Α.Ο.Μ.) ... του Γενικού Νοσοκομείου (Γ.Ν.) ..., όπως διορθώθηκε με την .../1-9-2021 απόφαση του ίδιου οργάνου, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος της το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 206 του ν. 4820/2021 (Α΄130).
3. Επειδή στο άρθρο 205 του ν. 4820/2021 «Οργανικός Νόμος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄130/21.07.2021), υπό τον τίτλο «Υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού ή βεβαίωσης εμβολιασμού ή νόσησης», το οποίο εντάσσεται στο Κεφάλαιο Γ του ανωτέρω νόμου με τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19», όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο εν προκειμένω χρόνο, ορίζονται τα εξής: «Οι εργαζόμενοι στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό απέναντι στον κορωνοϊό COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου, υποχρεούνται, όπως επιδεικνύουν στον προϊστάμενο της οργανικής μονάδας όπου υπηρετούν ή στον εργοδότη τους, αντίστοιχα, Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID-19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate - EUDCC) του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/953 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 και του άρθρου πρώτου της από 30.05.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α`87), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4806/2021 (Α` 95) με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου-κατόχου του όσον αφορά στον εμβολιασμό ή στη νόσηση από τον κορωνοϊό COVID-19, ή βεβαίωση εμβολιασμού της παρ. 5 του άρθρου 55 του ν.4764/2020 (A` 256), ή βεβαίωση θετικού διαγνωστικού ελέγχου της παρ. 1 του άρθρου 5 της υπ’ αρ. 2650/10.04.2020 (Β` 1298) κοινής απόφασης των Υπουργών Υγείας και Επικρατείας, ή ισοδύναμο πιστοποιητικό ή βεβαίωση τρίτης χώρας, εφόσον υφίστανται. Το πιστοποιητικό ή η βεβαίωση του πρώτου εδαφίου ελέγχεται από τον εργοδότη μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1α του άρθρου 33 του ν. 4816/2021 (Α` 118), τηρουμένων και των λοιπών διατάξεων του ανωτέρω άρθρου. Η υποχρέωση επίδειξης ισχύει έως τις 31.12.2021». Εξάλλου, στο άρθρο 206 του ίδιου νόμου ορίζεται ότι: «1α. Για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, εμβολιάζεται υποχρεωτικά κατά του κορωνοϊού COVID-19 όλο το προσωπικό των ιδιωτικών, δημοσίων και δημοτικών μονάδων φροντίδας ηλικιωμένων και φροντίδας ατόμων με αναπηρία (ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, διοικητικό και υποστηρικτικό προσωπικό), ήτοι: ... 2. Για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, εμβολιάζεται υποχρεωτικά κατά του κορωνοϊού COVID-19 όλο το προσωπικό (ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, διοικητικό και υποστηρικτικό) σε ιδιωτικές, δημόσιες και δημοτικές δομές υγείας (διαγνωστικά κέντρα, κέντρα αποκατάστασης, κλινικές, νοσοκομεία, δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, μονάδες νοσηλείας, Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας και Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας). 3. Ως προσωπικό των δομών των παρ. 1 και 2 νοείται κάθε φυσικό πρόσωπο που παρέχει προς τον φορέα λειτουργίας τους υπηρεσίες ή εκτελεί έργο με επαχθή αιτία ή εθελοντικά με φυσική παρουσία εντός των δομών αυτών, καθώς και κάθε φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες, με φυσική παρουσία εντός των ίδιων δομών, σε νομικό πρόσωπο, με το οποίο είναι συμβεβλημένος ο φορέας λειτουργίας των δομών. 4. Δεν υπέχουν την υποχρέωση των παρ. 1 και 2 όσοι έχουν νοσήσει και για διάστημα έξι (6) μηνών από τη νόσηση και όσοι έχουν αποδεδειγμένους λόγους υγείας που εμποδίζουν τη διενέργεια του εμβολίου. Οι λόγοι υγείας του πρώτου εδαφίου, στη βάση ειδικής λίστας εξαιρέσεων που προσδιορίζει η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, εγκρίνονται από τριμελείς επιτροπές ανά υγειονομική περιφέρεια, οι οποίες αποτελούνται από ιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας και πανεπιστημιακούς ιατρούς. 5. Για την εφαρμογή των παρ. 1 και 2 απαιτείται η επίδειξη Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID- 19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate EUDCC) του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/953 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 και του άρθρου πρώτου της από 30.5.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α`87), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4806/2021 (Α`95) με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου-κατόχου του όσον αφορά στον εμβολιασμό ή στη νόσηση από τον κορωνοϊό COVID-19, ή βεβαίωσης εμβολιασμού της παρ. 5 του άρθρου 55 του ν. 4764/2020 (Α`256), ή βεβαίωσης θετικού διαγνωστικού ελέγχου της παρ. 1 του άρθρου 5 της υπ` αρ. 2650/10.4.2020 (Β` 1298) κοινής απόφασης των Υπουργών Υγείας και Επικράτειας, ή ισοδύναμου πιστοποιητικού ή βεβαίωσης τρίτης χώρας. Το πιστοποιητικό ή η βεβαίωση του πρώτου εδαφίου ελέγχεται από τον εργοδότη ή τον υπεύθυνο της μονάδας μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1α του άρθρου 33 του ν. 4816/2021 (Α΄118), τηρούμενων και των λοιπών διατάξεων του ανωτέρω άρθρου. 6. Ο εκάστοτε εργοδότης ή υπεύθυνος μονάδας οφείλει να ενημερώνει τους εργαζόμενους με κάθε πρόσφορο μέσο για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το παρόν άρθρο. Στην περίπτωση της παρ. 1, το υπόχρεο προσωπικό πρέπει να έχει λάβει την πρώτη ή τη μοναδική δόση έως τις 16 Αυγούστου 2021, η δε ολοκλήρωση του εμβολιαστικού κύκλου πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και στον προβλεπόμενο χρόνο. Στην περίπτωση της παρ. 2, το υπόχρεο προσωπικό πρέπει να έχει λάβει την πρώτη ή τη μοναδική δόση έως την 1η Σεπτεμβρίου 2021, η δε ολοκλήρωση του εμβολιαστικού κύκλου πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και στον προβλεπόμενο χρόνο. Στην περίπτωση μη τήρησης της υποχρέωσης αυτής, επέρχονται οι ακόλουθες συνέπειες: «α) Ειδικώς στην περίπτωση εργαζομένων σε φορείς του δημοσίου τομέα, υπό την έννοια της περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, με απόφαση του επικεφαλής του φορέα επιβάλλεται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Κατά τον χρόνο αναστολής καθηκόντων, ο οποίος δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, δεν καταβάλλονται αποδοχές. Με τη συμπλήρωση δεκατεσσάρων (14) ημερών από την ολοκλήρωση του εμβολιασμού, η αναστολή αίρεται με όμοια απόφαση, β) Σε κάθε άλλη περίπτωση πλην της περ. (α), ο εργοδότης υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την παροχή της εργασίας του εργαζομένου και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών για το χρονικό διάστημα μη παροχής εργασίας λόγω εφαρμογής του παρόντος. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται και σε συμβάσεις έργου, παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών, καθώς και σε συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας δανειζόμενου προσωπικού ή προσωπικού που συμβάλλεται με εργολάβο. Στον εργοδότη που απασχολεί προσωπικό κατά παράβαση του παρόντος, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ….7. α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Εσωτερικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, δύνανται να εξειδικεύονται και να επεκτείνονται οι κατηγορίες των προσώπων που υποχρεούνται σε εμβολιασμό, να καθορίζεται η διαδικασία και ο χρόνος διενέργειας του εμβολιασμού, καθώς και τυχόν προτεραιοποίηση, η παρακολούθηση και ο τρόπος ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση, οι ειδικότεροι όροι προστασίας των προσωπικών δεδομένων και προβλέπεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. …β) Με απόφαση του Υπουργού Υγείας εξειδικεύονται οι περιπτώσεις και η διαδικασία απαλλαγής από την υποχρέωση εμβολιασμού για ιατρικούς λόγους και καθορίζονται άλλες αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρ.4. .8. Η εφαρμογή του παρόντος άρθρου επαναξιολογείται έως τις 31.10.2021». Περαιτέρω, κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 206 παρ. 7 περ. β του Ν. 4820/2021, εκδόθηκε η Δ1α/Γ.Π.οικ. 50933/13-8-2021 απόφαση του Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (ΦΕΚ Β΄ 3794/13-8-2021) σχετικά με τη διαδικασία και τους λόγους απαλλαγής από την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού. Η απόφαση αυτή εφαρμόζεται σε όλα τα φυσικά πρόσωπα που υπόκεινται σε υποχρεωτικό εμβολιασμό κατά τους ορισμούς του άρθρου 206 του Ν. 4820/2021 και της κείμενης νομοθεσίας ως προς τα οποία συντρέχουν οι περιοριστικά προβλεπόμενοι λόγοι εξαίρεσης από τον εμβολιασμό (βλ. άρθρο 1 αυτής). Με την παρ. 1 του άρθρου 2 της ως άνω υπουργικής αποφάσεως ορίζονται, ειδικότερα, οι λόγοι απαλλαγής από τον εμβολιασμό και με την παρ. 4 τα αρμόδια όργανα προς λήψη αποφάσεως απαλλαγής από την υποχρεωτικότητα διενέργειας εμβολιασμού (τριμελείς επιτροπές ανά υγειονομική περιφέρεια που αποτελούνται από ιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας και πανεπιστημιακούς ιατρούς με τους αναπληρωτές τους), προς τα οποία διαβιβάζονται οι αιτήσεις εξαίρεσης (παρ. 5). Τέλος, κατ’ επίκληση του άρθρου 206 του Ν. 4820/2021 εκδόθηκε, μεταξύ άλλων, και η Δ1α/Γ.Π.οικ. 52796/2021 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β΄ 3959/27-8-2021), με τίτλο «Παρακολούθηση και τρόπος ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού COVID-19».
4. Επειδή, περαιτέρω, σχετικά με την έκδοση του πιστοποιητικού νόσησης προβλέφθηκε, μεταξύ άλλων, με την Δ1α/ΓΠ.οικ.51684 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β΄3899/21-8-2021) με τίτλο «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας, για το διάστημα από τη Δευτέρα 23 Αυγούστου 2021 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα 30 Αυγούστου 2021 και ώρα 6:00», με ισχύ αυτής κατά το τελευταίο αυτό διάστημα (βλ. άρθρο 10 παρ.1 αυτής), ότι: (Άρθρο 10) «3. … Το πιστοποιητικό νόσησης εκδίδεται κατόπιν εργαστηριακού ελέγχου με τη μέθοδο PCR ή κατόπιν ελέγχου με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορωνοϊού COVID-19 (rapid test) εντός τριάντα (30) ημερών μετά τον πρώτο θετικό έλεγχο και η ισχύς του διαρκεί έως εκατόν ογδόντα (180) ημέρες μετά από αυτόν. Ο πρώτος θετικός έλεγχος διενεργείται από α) δημόσια αρχή σύμφωνα με την οικεία νομοθεσία ή β) εργαστήρια αναφοράς δημόσια ή ιδιωτικά και περιλαμβάνει το ονοματεπώνυμο του προσώπου, όπως αυτό αναγράφεται στην ταυτότητα ή στο διαβατήριο. …». Ομοίου, δε ,περιεχομένου διάταξη περιέχουν και οι ισχύσασες κατά το αμέσως προγενέστερο αλλά και τα επόμενα της προπαρατεθείσας Κ.Υ.Α. χρονικά διαστήματα σχετικώς εκδοθείσες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις [βλ. άρθρο 10 παρ.3 της Δ1α/ΓΠ.οικ.50907 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β΄ 3793/13-8-2021) με τίτλο «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας, για το διάστημα από τη Δευτέρα 16 Αυγούστου 2021 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα 23 Αυγούστου 2021 και ώρα 6:00», άρθρο 10 παρ.3 της της Δ1α/ΓΠ.οικ.52666 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β΄ 3958/27-8-2021) με τίτλο «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας, για το διάστημα από τη Δευτέρα 30 Αυγούστου 2021 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 6:00» και άρθρο 10 παρ.3 της της Δ1α/ΓΠ.οικ.53950 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β΄ 4054/4-9-2021) με τίτλο «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας, για το διάστημα από τη Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 6:00»].
5. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα: Η αιτούσα υπηρετεί στο Γενικό Νοσοκομείο ...-Κέντρο Υγείας ....» (Αποκεντρωμένη Οργανική Μονάδα ...) ως ιατρός του κλάδου ιατρών του ΕΣΥ με την ειδικότητα της ..... Στις 22-8-2021, κατά τη διάρκεια της θερινής άδειάς της, μετέβη στην Κέρκυρα, όπου υποβλήθηκε στις 23-8-2021 σε έλεγχο με διαγνωστικό τεστ ταχέως ελέγχου αντιγόνου (Rapid Test) σε ιδιωτικό διαγνωστικό εργαστήριο βάσει του οποίου διαγνώσθηκε ως θετικό κρούσμα κορωνοϊού (Covid-19), καταχωρήθηκε δε στο μητρώο ασθενών Covid-19 της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. (βλ. το από 23-8-2021 έγγραφο της Μικροβιολόγου του ιδιωτικού διαγνωστικού εργαστηρίου Κερκύρας «......» ......, στο οποίο αναγράφεται το θετικό αποτέλεσμα του Rapid Test της αιτούσας). Στη συνέχεια τέθηκε σε υγειονομικό αποκλεισμό δέκα ημερών σύμφωνα με το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο και ενημέρωσε σχετικά την υπηρεσία της (βλ. την από 27-8-2021 βεβαίωση του Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας). Ακολούθως, ενόψει του περιεχομένου του απευθυνόμενου προς τους Διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών με αρ.πρωτ. ....../24-8-2021 εγγράφου του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας με θέμα «Σχετικά με τη διενέργεια διαγνωστικού μοριακού ελέγχου (PCR test) στο προσωπικό των Υγειονομικών Μονάδων σε περίπτωση θετικού ταχέως ελέγχου αντιγόνων (Rapid antigen test) για SARS-COV-2», σύμφωνα με το οποίο : «Τα θετικά διαγνωστικά τεστ ταχέως ελέγχου αντιγόνων (Rapid test) για SARS-COV-2 του πάσης φύσεως προσωπικού των μονάδων υγείας πρέπει εντός 48 ωρών από τη διενέργειά τους να επαληθεύονται με τη διενέργεια διαγνωστικού μοριακού ελέγχου (PCR test) για SARS-COV-2 στο νοσοκομείο ή στο Κέντρο Υγείας που υπηρετούν, προκειμένου να είναι εφικτή η περαιτέρω ανάλυση του δείγματος για την ύπαρξη μεταλλάξεων που σχετίζονται με τα πιο μεταδοτικά στελέχη του ιού. Οι προϊστάμενοι όλων των υπηρεσιών των Υγειονομικών Μονάδων πρέπει να προγραμματίζουν, σε συνεργασία με τους Ιατρούς Εργασίας, τις Επιτροπές Νοσοκομειακών Λοιμώξεων (ΕΝΑ) ή άλλα ορισμένα από τη Διοίκηση αρμόδια όργανα των Μονάδων τους, τη συμμόρφωση του προσωπικού με την ανωτέρω οδηγία», ο Διευθυντής Ιατρικής Υπηρεσίας του ως άνω Νοσοκομείου επισήμανε τα ανωτέρω στην αιτούσα, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, αλλά και μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προκειμένου αυτή να υποβληθεί σε PCR Test («μοριακό» τεστ) στο πλησιέστερο δημόσιο νοσοκομείο, καθώς θα ήταν αδύνατον να μεταβεί άμεσα στο Νοσοκομείο ....(βλ. σχετικά το απευθυνόμενο προς το Δικαστήριο έγγραφο απόψεων του Διοικητή του Γ.Ν. .... καθώς και το με αρ. πρωτ. ....../3-9-2021 έγγραφο του Αναπληρωτή Διοικητή του ως άνω Νοσοκομείου). Ωστόσο, η αιτούσα, όπως αναφέρει και στην κρινόμενη αίτησή της, τήρησε το ακολουθούμενο από τον ΕΟΔΥ υγειονομικό πρωτόκολλο ενόψει και των επαπειλούμενων σε βάρος της διοικητικών προστίμων και ποινικών ευθυνών σε περίπτωση παραβίασης του υγειονομικού αποκλεισμού της, δοθέντος άλλωστε και του ότι, όταν ενημερώθηκε από την Υπηρεσία της, είχαν ήδη παρέλθει 48 ώρες από τη διενέργεια του θετικού διαγνωστικού τεστ ταχέως ελέγχου αντιγόνων (Rapid test) στο οποίο είχε υποβληθεί, οπότε, μετά την άρση του αποκλεισμού της, επέστρεψε στην ... και εμφανίστηκε στην Υπηρεσία της προσκομίζοντας το πιστοποιητικό νόσησής της, ισχύος έως 21-3-2022. Ο Αναπληρωτής Διοικητής της Αποκεντρωμένης Οργανικής Μονάδας ... του Γενικού Νοσοκομείου ..., αφού έλαβε υπόψη, μεταξύ άλλων, ότι κατά την 1η-9-2021 η αιτούσα δεν είχε λάβει την πρώτη ή τη μοναδική δόση εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού Covid-19 εξέδωσε, κατ’επίκληση και των διατάξεων του άρθρου 206 του ν. 4820/2021, την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση περί αναστολής των καθηκόντων της από την ανωτέρω ημερομηνία για επιτακτικούς λόγους δημόσιας υγείας, θεωρώντας ότι ,αφού δεν είχε διενεργηθεί «μοριακό» τεστ (PCR test) ,έπρεπε να εκδοθεί σχετική απόφαση αναστολής καθηκόντων (βλ. το με αρ.πρωτ. ....../3-9-2021 έγγραφο του Αναπληρωτή Διοικητή του Νοσοκομείου). Η απόφαση αυτή εμπεριέχει την επισήμανση ότι κατά το χρόνο της αναστολής των καθηκόντων της αιτούσας, ο οποίος δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, δεν θα καταβάλλονται σε αυτήν οι αποδοχές της και ότι η αναστολή αίρεται με τη συμπλήρωση δεκατεσσάρων (14) ημερών από την ολοκλήρωση του εμβολιασμού με όμοια απόφαση. Ήδη, κατά της απόφασης αυτής η αιτούσα άσκησε την κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως ,ζητώντας την ακύρωσή της.
6. Επειδή με την κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως η αιτούσα προβάλλει, κατ’αρχάς, ότι η προσβαλλόμενη απόφαση είναι ακυρωτέα λόγω μη συνδρομής στο πρόσωπό της των νομίμων προϋποθέσεων για να τεθεί σε αναστολή καθηκόντων λόγω μη εμβολιασμού της, καθόσον κατά το χρόνο εκδόσεως της προσβαλλόμενης πράξης είχε ήδη νοσήσει με κορωνοϊό Covid-19 και υφίστατο νόμιμο πιστοποιητικό νόσησης, μη νομίμως δε ο Αναπληρωτής Διοικητής του Νοσοκομείου δεν το έκανε δεκτό παρότι πρόκειται για έγκυρο δημόσιο έγγραφο που έχει πλήρη αποδεικτική ισχύ. Εξάλλου, όπως υποστηρίζει, από το περιεχόμενο του με αρ. πρωτ. ....../24-8-2021 εγγράφου του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας, ουδόλως προκύπτει ότι η διενέργεια μοριακού τεστ τίθεται ως προϋπόθεση, προκειμένου να τεθεί εργαζόμενος σε αναστολή καθηκόντων, η δε μη νόμιμη προσβαλλόμενη απόφαση περί θέσης της σε αναστολή καθηκόντων επηρεάζει δυσμενώς τόσο την ίδια όσο και την εύρυθμη λειτουργία του νοσοκομείου στο οποίο υπηρετεί, δεδομένου ότι είναι η μοναδική ιατρός ... σ ’αυτό, παρέχοντας ιατρικές υπηρεσίες αντίστοιχης ειδικότητας. Περαιτέρω, η αιτούσα προβάλλει, επικουρικώς, ότι η προσβαλλόμενη απόφαση είναι ακυρωτέα , καθόσον οι διατάξεις του άρθρου 206 του ν. 4820/2021, κατ’ εφαρμογή των οποίων εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση, παραβιάζουν ευθέως τον Κανονισμό ΕΕ 2021/1953 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 σχετικά με το νομικό πλαίσιο των πιστοποιητικών εμβολιασμού κατά της Covid-19, και ειδικότερα τις παραγράφους 36 και 62 ,στις οποίες προβλέπεται ότι είναι αναγκαίο να αποτρέπονται διακρίσεις σε βάρος προσώπων που δεν έχουν εμβολιαστεί, καθώς και ότι γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα που κατοχυρώνει ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ των οποίων, το δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και το δικαίωμα στην ισότητα έναντι του νόμου και της απαγόρευσης των διακρίσεων. Πέραν δε τούτων, προβάλλει ότι η ανωτέρω διάταξη (άρθρο 206 του ν. 4820/2021) έρχεται σε αντίθεση και με το πρόσφατο υπ’αρ. 2361/2021 Ψήφισμα του Συμβουλίου της Ευρώπης σχετικά με τον εμβολιασμό των πολιτών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης στα πλαίσια αντιμετώπισης της πανδημίας λόγω του κορωνοϊού, στο οποίο προβλέπεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να διασφαλίζει ότι οι πολίτες ενημερώνονται ότι ο εμβολιασμός δεν είναι υποχρεωτικός. Επίσης, προβάλλει ότι με την ανωτέρω διάταξη του ν. 4820/2021 παραβιάζονται διατάξεις του Συντάγματος (άρθρα 2 παρ.1, 5 παρ.1 και 5, 7 παρ.2, 4 παρ.1, 25 παρ.1, 22), αλλά και κυρωμένων διεθνών συμβάσεων και διατάξεων νόμων του εσωτερικού δικαίου (άρθρο της ΕΣΔΑ, 3 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άρθρα 2 και 5 της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας του ατόμου σε σχέση με τις εφαρμογές της βιολογίας και της ιατρικής, άρθρο 12 του ν. 3418/2005 «Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας»), καθώς και αρχές για τη νομιμοποίηση της ιατρικής έρευνας σε ανθρώπους που στηρίζονται στην ελεύθερη συναίνεση του προσώπου (Κώδικας της Νυρεμβέργης), αλλά και του άρθρου 6 παρ.3 της Οικουμενικής Διακήρυξης για τη Βιοηθική και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα της UNESCO (2005). Ενόψει των ανωτέρω, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι , μέσω της επιβολής του διοικητικού μέτρου της αναστολής καθηκόντων, επιτυγχάνεται έμμεσος εξαναγκασμός σε ιατρική πράξη (εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού) για την οποία δεν υφίσταται συγκατάθεση, δεδομένης της απειλούμενης απώλειας αποδοχών για το χρονικό διάστημα της αναστολής και της μη αναγνώρισης του διαδραμόντος χρόνου ως χρόνου πραγματικής υπηρεσίας. Τέλος, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι η προσβαλλόμενη απόφαση εκδόθηκε κατά παράβαση των συνταγματικών αρχών της αναλογικότητας, της ισότητας και της προηγούμενης ακρόασης.
7. Επειδή το καθού Νοσοκομείο, με το απευθυνόμενο προς το Δικαστήριο έγγραφο των απόψεών του, προς αντίκρουση των ανωτέρω, προβάλλει ότι νομίμως εκδόθηκε η προσβαλλόμενη πράξη, καθόσον το πιστοποιητικό νόσησης που προσκόμισε η αιτούσα, παρότι αποτελεί νόμιμο δημόσιο έγγραφο, δεν αρκεί από μόνο του για να αρθεί η αναστολή εργασίας της, αφού δεν πληρούνται οι λοιπές τιθέμενες προϋποθέσεις, ήτοι επαλήθευση εντός 48 ωρών του αρχικού διαγνωστικού τεστ ταχέως ελέγχου αντιγόνων (Rapid test) με «μοριακό» τεστ (PCR test) στο δημόσιο νοσοκομείο που υπηρετεί ο υγειονομικός, σύμφωνα με το αρ.πρωτ.../24-8-2021 έγγραφο του Υφυπουργού Υγείας.
8. Επειδή, ενόψει των ανωτέρω δεδομένων και των προεκτεθεισών διατάξεων, το Δικαστήριο λαμβάνει ειδικότερα υπόψη ότι η προσβαλλόμενη πράξη, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος της αιτούσας το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων, από 1η-9-2021, για επιτακτικούς λόγους δημόσιας υγείας, εκδόθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 206 του ν. 4820/2021, με την αιτιολογία ότι κατά την 1η-9-2021 η αιτούσα δεν είχε λάβει την πρώτη ή μονοδοσική δόση εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού (Covid-19). Σύμφωνα, όμως, με την εφαρμοστέα διάταξη του άρθρου 206, ρητώς προβλέπεται στην παρ.4 αυτού ότι δεν υπέχουν την κατά την παρ.1 του ίδιου άρθρου προβλεπόμενη υποχρέωση εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού Covid-19 όσοι από το ιατρικό και λοιπό προσωπικό των δημόσιων, δημοτικών και ιδιωτικών δομών υγείας έχουν νοσήσει και για διάστημα έξι (6) μηνών από τη νόσηση. Εν προκειμένω, η αιτούσα υποβλήθηκε στις 23-8-2021 σε διαγνωστικό τεστ ταχέως ελέγχου αντιγόνου (Rapid Test), το οποίο απέβη θετικό, ακολούθως, δε, εξέδωσε ψηφιακό πιστοποιητικό νόσησης σύμφωνα με την προβλεπόμενη στο νόμο διαδικασία, ισχύος έως την 21η-3-2022. Συνεπώς, σύμφωνα με τις εφαρμοστέες εν προκειμένω διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 206 του ν. 4820/2021, η αιτούσα δεν υπείχε υποχρέωση να εμβολιαστεί κατά του κορωνοϊού Covid-19 κατά την 1η-9-2021, αφού είχε ήδη νοσήσει και συνεπώς, είχε επιτευχθεί ο προφανώς επιδιωκόμενος σκοπός, ήτοι οι εργαζόμενοι σε δομές υγείας, όπως η αιτούσα, να έχουν αποκτήσει ανοσία έναντι του κορωνοϊού (είτε με εμβολιασμό είτε με νόσηση), ώστε να μην συντρέχει λόγος να απομονωθούν από το εργασιακό τους περιβάλλον. Εξάλλου, οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιβάλλεται το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, ενόψει της βαρύτητας των συνεπειών που ενέχει το μέτρο αυτό (μη συνυπολογισμός του χρόνου αναστολής ως χρόνου πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, μη καταβολή αποδοχών), δεν θα μπορούσαν να τεθούν παρά μόνο με νομοθετική διάταξη και όχι με έγγραφο, όπως το με αρ.πρωτ. ....../24-8-2021 έγγραφο του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας, που επικαλείται το καθού, με το οποίο παρέχεται οδηγία στους Προϊσταμένους των Υπηρεσιών των Υγειονομικών Μονάδων για διενέργεια διαγνωστικού μοριακού ελέγχου (PCR test) επί άλλης δικαιολογητικής βάσης (περαιτέρω ανάλυση για την ύπαρξη μεταλλάξεων που σχετίζονται με τα πιο μεταδοτικά στελέχη του ιού). Συνεπώς, εφόσον, κατά τα προαναφερόμενα, η αιτούσα δεν υπείχε κατά νόμον (άρθρο 206 παρ.4 του ν. 4820/2021) υποχρέωση να εμβολιαστεί κατά του κορωνοϊού Covid-19 κατά την 1η-9-2021, μη νομίμως, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, εκδόθηκε σε βάρος της η προσβαλλόμενη πράξη και για τον λόγο αυτόν πρέπει να ακυρωθεί, όπως βάσιμα προβάλλει η αιτούσα, όσα δε περί του αντιθέτου υποστηρίζει το καθού είναι απορριπτέα. Κατόπιν των ανωτέρω, η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως αποβαίνει αλυσιτελής.
9. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη. Περαιτέρω, πρέπει να αποδοθεί στην αιτούσα το καταβληθέν παράβολο (άρθρο 36 παρ. 4 π.δ.18/1989), κατ’ εκτίμηση όμως των περιστάσεων, πρέπει να απαλλαγεί το καθού από τη δικαστική δαπάνη (άρθρο 39 παρ. 1 π.δ. 18/1989).
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Δέχεται την αίτηση.
Ακυρώνει την υπ’ αρ. Πρωτ. .../1-9-2021 απόφαση του Αναπληρωτή Διοικητή της Αποκεντρωμένης Οργανικής Μονάδας ... του Γενικού Νοσοκομείου..., όπως διορθώθηκε με την .../1-9-2021 απόφαση του ίδιου ως άνω οργάνου.
Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου στην αιτούσα .
Απαλλάσσει το καθού Νοσοκομείο από τα δικαστικά έξοδα.
Η διάσκεψη του Δικαστηρίου έγινε στα Χανιά στις 28 Απριλίου 2022
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
ΣΟΦΙΑ ΜΑΡΑΒΕΛΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΠΟΤΑΜΙΤΗ
και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του στις 29 Μαρτίου 2024, με την εξής σύνθεση : Σοφία Μαραβελάκη, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Εμμανουήλ Λενέτη και Τριαντάφυλλο Καπελαρή, Εφέτες Δ.Δ., λόγω μετάθεσης της Εφέτη Δ.Δ .Μαρίας Ποταμίτη ,στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΟΦΙΑ ΜΑΡΑΒΕΛΑΚΗ ΠΑΓΩΝΑ ΣΕΡΓΑΚΗ
Ακριβές αντίγραφο
Χανιά……………
Η Γραμματέας